Pin It

Wiele mówi się o tym, że Polki, szczególnie matki, nie są aktywne zawodowo. Jednak na uwagę zasługuje fakt, że jeśli młode matki podejmują pracę, bardzo często robią to na własny rachunek, czyli zakładają jednoosobową działalność gospodarczą. Pytanie, jak założyć własną firmę? Sprawdźcie nasz „poradnik w 5 krokach”.

Krok 1. Pomysł

Umiesz szyć, jesteś mistrzem koronkowych robótek? A może doskonale gotujesz, piszesz, zajmujesz się, nie tylko swoimi, dziećmi? Jeśli czujesz, że jesteś w czymś rewelacyjna, to masz dobrą bazę do tego, by spróbować pracować „na swoim”. Rzecz w tym, że bycie dobrym to nie wszystko. Twoja pasja i umiejętności muszę przełożyć się na biznes. Dlatego też zastanów się, czym dokładnie chcesz się zajmować, jak i kiedy będziesz to robić, dla kogo, za ile. To właśnie pierwsze kroki do stworzenia własnego biznesplanu. Usiądź przy stole, najpierw sama, a później z partnerem czy przyjaciółką, i rozpisz swój pomysł oraz dokładnie go przeanalizuj. Następnie omów pomysł z bliską osobą, bądźcie wobec siebie neutralni i krytyczni, gdyż od tego zależy powodzenie biznesu. W świecie przedsiębiorców nie ma miejsca na rozczulanie się nad sobą i mówienie „jakoś to będzie”.

O tym, w jaki sposób kobiety prowadzą własny biznes poczytasz w naszym tekście „Mama na swoim

Krok 2. Przeprowadź badanie rynku

Wiesz już czym się zajmiesz, ile to będzie kosztowało ciebie i twojego klienta. A czy masz pewność, że to, co oferujesz się sprzeda? Badanie rynku jest konieczne, niezbędne i powinno być zrobione możliwie solidnie. Oczywiście firmy przed wprowadzeniem na rynek nowości zlecają badania zewnętrznym agencjom. To jednak wiąże się z dużymi kosztami, a możliwe, że nie masz na to funduszy. Swego rodzaju badanie rynkowe możesz przeprowadzić sama, między innymi wśród przyjaciół, koleżanek i kolegów oraz ich znajomych. Możesz skorzystać z możliwości, jakie daje Facebook, na przykład ogłaszając ankietę na swoim profilu, w grupach, do których należysz itp. Ważne jest, byś dobrze określiła grupę fokusową, czyli tę, na której będziesz prowadzić badania. Powinny to być osoby, które bezpośrednio lub pośrednio mogą być zainteresowane twoimi produktami. Przy opracowywaniu ankiety dla badanych zadawaj pytania o sam produkt, jak i cenę, materiały, z których ma być zrobiony, możliwe zastosowania, oczekiwania wobec produktu czy usługi. Pytania stawiaj w sposób otwarty, czyli dając swobodę wypowiedzi, lub zamknięty, czyli określając wyraźnie punkty, z których może wybrać ankietowany.

Dzięki wypowiedziom grupy fokusowej dowiesz się, czy twój biznes ma szanse powodzenia, czy będzie ktoś, kto kupi twój produkt lub usługę i za ile. Teraz czas na kolejny krok.

Krok 3. Napisz biznesplan

Tworzenie biznesplanu to zadanie trudne i w sytuacjach wyjątkowych warto poprosić o pomoc specjalistę. Oczywiście możesz sama opracować biznesplan, pamiętaj jednak, by zawierał następujące elementy:

  • streszczenie przedsiębiorstwa (pisane jako ostatnie),
  • charakterystykę firmy: kto i jak prowadzić będzie firmę, jaki będzie zasięg jej działania, warto określić kanały kontaktu z klientem, główną działalność i poboczną, jeśli ma być prowadzona (zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności),
  • charakterystykę produktu: opis produktu, jego cena, sposób dystrybucji, opakowanie, kanały sprzedaży, informacje na temat produktów konkurencyjnych itp.,
  • rynek i konkurencję, czyli określenie strategii marketingowej, a w jej ramach: zasięg rynkowy, budżet reklamowy, formy reklamy, sposoby promocji marki i produktów itp.,
  • określenie celów krótko- i długoterminowych – przecież firmę chcesz założyć „po coś”, chcesz osiągnąć bardzo konkretny cel, nie bój się więc go określić; zastanów się także, w którym miejscu chcesz być za rok, 3 lata i 10 lat, sukces zależy również od wizji rozwoju,
  • analizę finansową – niezwykle ważna kwestia, której rzeczowe oszacowanie pozwoli ci poważnie myśleć o biznesie.

Przede wszystkim musisz wiedzieć, ile pieniędzy potrzebujesz na rozpoczęcie działalności (produkcja, zakupy, reklama), jaką ilością gotówki faktycznie dysponujesz oraz jakich zysków i w jakim czasie się spodziewasz, jeśli weźmiesz pod uwagę produkcję, sprzedaż, koszty stałe (ZUS, podatki, najem pomieszczeń itp.). W obszarze finansowym trzeba być realistą i raczej określać mniejsze przychody niż większe. Przygotowana na trudności poradzisz sobie z przyjemnymi zmianami w budżecie.

Krok 4. Podejmij decyzję

Z pewnością masz ochotę zapytać: dopiero teraz? Tak, właśnie teraz nadszedł właściwy moment na podejmowanie decyzji czy założyć firmę, czy lepiej poszukać etatu. Teraz, bo dopiero w tym momencie wiesz, jak wartościowy produkt lub usługę chcesz sprzedać, ile cię to będzie kosztowało, jakich zysków i po jakim czasie możesz się spodziewać, ile pracy i energii włożysz w prowadzenie firmy. Skoro z biznesplanu wynika, że twoja firma ma szanse na powodzenie, czujesz, że możesz dać z siebie wszystko i jeszcze więcej – załóż działalność gospodarczą.

Polecamy: Jak pogodzić macierzyństwo z pracą i nie tkwić w ciągłym poczuciu winy?

Krok 5. Założenie działalności gospodarczej

To chyba najprostszy element układanki biznesowej. I najszybszy. Działalność możesz założyć w urzędzie miasta lub gminy. Wystarczy wypełnić formularz CEIDG-1. Możesz również skorzystać z profilu zaufanego lub podpisu elektronicznego i wypełnić dokumenty bezpośrednio na stronach Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (www.prod.ceidg.gov.pl). Jeśli nie masz jeszcze numeru REGON, z całą pewnością go otrzymasz, a twój osobisty NIP stanie się teraz NIP-em twojej firmy.

Dylematy początkującego przedsiębiorcy

Uwaga! Na początkujących przedsiębiorców czeka mnóstwo pułapek. Zaraz po zarejestrowaniu działalności w CEIDG otrzymasz plik listów z zaproszeniem do wpisu do różnego rodzaju ewidencji przedsiębiorców. Oczywiście za opłatą. Wszystkie tego typu listy są zwykłą próbą wyłudzenia pieniędzy. Propozycje wpisów są dodatkowe i nieobowiązkowe, choć bardzo często ich nazwa jest zbliżona do CEIDG, poza tym są płatne. Jedyna obowiązująca ewidencja, czyli CEIDG, jest bezpłatna! I warto o tym pamiętać, zanim wyślemy nieznanej firmie 200 czy 400 zł.

Zaraz po złożeniu wpisu do CEIDG należy zarejestrować działalność w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych i Urzędzie Skarbowym. Zanim wybierzesz się do Urzędu Skarbowego należy wybrać formę opodatkowania. Jeśli nie masz wiedzy na ten temat, lepiej skonsultować się z biurem rachunkowym lub zaprzyjaźnioną księgową, by odpowiednio dobrać formę opodatkowania do rodzaju prowadzonej działalności. Może się okazać, że na przykład nie musisz być płatnikiem VAT albo obowiązkowo posiadać kasę fiskalną.
Sprawdź też, czy masz prawo do opłacania preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS dla nowych firm. Jego wysokość to ponad 50% mniej niż stawki regularne, także warto się tym tematem zainteresować.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ